Judeo-Arabic is a linguistic variety that emerged during the 8th century as a natural consequence of the mutual contact between Hebrew and Arabic-Islamic cultures. Because of its multifaceted nature, the Judeo-Arabic language attracts worldwide interest. This variety, however, is not taught in any Italian university. In the present work we will reflect on the possible teaching of this language, considering educational pathways for arabists learners. Paying specific attention to the most representative features of this ethnolect, we will consider which educational tools would be most useful in a potential teaching programme.
Il giudeo-arabo è una varietà linguistica sorta nel corso dell’ottavo secolo come naturale conseguenza del contatto tra la cultura ebraica e quella arabo-islamica. Nonostante questa varietà per la sua natura poliedrica attiri l’interesse di studiosi di diverse discipline, il suo studio non è contemplato ad oggi in nessuna università italiana. In questo lavoro si rifletterà sulla possibilità di insegnamento di questo idioma, e, ipotizzando un percorso didattico dedicato a discenti arabisti, si rifletterà sugli eventuali strumenti didattici che risulterebbero maggiormente efficaci in base alle peculiarità più rappresentative di questo etnoletto.
Giudeo-arabo: ipotesi per un apprendimento graduale per discenti arabisti / Lanza, VALENTINA BELLA. - STAMPA. - (2018), pp. 133-154. (Intervento presentato al convegno Didattica dell’arabo e certificazione linguistica: riflessioni e iniziative tenutosi a Roma nel 10 gennaio 2018).
Giudeo-arabo: ipotesi per un apprendimento graduale per discenti arabisti
Valentina Bella Lanza
2018
Abstract
Judeo-Arabic is a linguistic variety that emerged during the 8th century as a natural consequence of the mutual contact between Hebrew and Arabic-Islamic cultures. Because of its multifaceted nature, the Judeo-Arabic language attracts worldwide interest. This variety, however, is not taught in any Italian university. In the present work we will reflect on the possible teaching of this language, considering educational pathways for arabists learners. Paying specific attention to the most representative features of this ethnolect, we will consider which educational tools would be most useful in a potential teaching programme.File | Dimensione | Formato | |
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